Et busselskab med stolte traditioner

Turen startede i 1947

Historien om Lyngby Turistfart er en spændende historie om familien Andersen gennem 3 generationer, mange busser, millioner af kilometer og tusinder af passagerer.

Det hele startede i 1947 - Lyngbyturistfart

Historien om en rigtig iværksætter

Efter 2. verdenskrigs afspærringer og rationeringer ser vognmand Rich. Andersen nye forretningsmuligheder i form af busdrift. “Danskerne vil ud at rejse!”

Den 5. februar 1947 køber han en brugt 25 personers Ford V8 bus fra 1939 og Lyngby Turistfart er en realitet.

1950-1959 Lyngbyturistfart

1950-59 Busture med komfort

Det er ikke den store komfort, der er i busserne på denne tid, men der er da en bus med isskab til afkøling af drikke, hvilket er en sensation på den tid.

Der gives tilladelse til kørsel i de allierede besættelsesstyrkers zoner i Tyskland. Det bevirker at udlandskørslen eksploderer.

Leje af en 30 personers bus i en halv dag koster i starten af halvtredserne 60,00 kr.

1960-69 Generationsskifte og vækst

1960-69 Generationsskifte og vækst

I 1961 går firmaets hidtil længste tur til Nordafrika. Og året efter overtager sønnerne Vagn og Bent forretningen efter deres far.

Der opkøbes løbende nye busser og mindre busvirksomheder. Lyngby Turistfart vokser støt og ser sig nu om efter mere plads.

Tid er penge. Der monteres kalderadioer i alle busser. Det giver helt andre muligheder for hurtig og effektiv disponering af busserne.

1970-79 Handicapbus og plys på sæderne

Firmaet flytter i 1971 til Chr. X´s Alle, hvor der er plads til et moderne værksted.

I midten af 70’erne bliver den første specielt indrettede bus til handicappede leveret under stor pressebevågenhed.

Der kommer nye Setra busser med rødt plys, og en specialindrettet sengebus kører rundt i Europa med stjerner som David Bowie og Frank Zappa.

1980-89 Busserne bliver flere og større

Den første dobbeltdækkerbus med aircondition anskaffes. Turister køres til og fra krydstogtskibe ved Langelinie, Grøn Koncert med Sanne Salomonsen bliver en årligt tilbagevendende begivenhed, og hundredevis af pensionister køres på udflugter.

Vognparken kommer op på 23 busser. Der køres 1,5 mio. km om året og omsætningen runder for første gang 20 mio. kr.

Carsten Andersen, som er 3. generation af familien Andersen, er startet i firmaet og bliver driftsleder i 1989.

1990-99 Know-how giver spændende opgaver

Lyngby Turistfart har efterhånden skabt et stærkt samarbejde med andre busselskaber og er blevet specialist i styring af meget store opgaver.

KFUM-spejdernes korpslejr med 25.000 deltagere fra mange lande og Figo-kongressen med 10.000 deltagere er nogle af de største opgaver i halvfemserne.

I forbindelse med DR-TV-produktionerne ”Husk lige tandbørsten” og ”Helt Sort” køres publikum i Lyngby-busser. Det giver god reklame, og gør firmaet landskendt!

Carsten Andersen bliver eneejer i 1998. Samme år åbner Storebæltsbroen og to år senere Øresundsbroen. Det giver helt nye muligheder.

2000-09: Godt arbejdsmiljø og mindre forurening

Selvom åbningen af broerne giver øget aktivitet, sætter terrorangrebet på World Trade Center dog en bremse på rejselysten – mange bliver hjemme.

Alligevel er der brug for busser under EU-formandskabet i 2002, ligesom store firmaarrangementer hos TDC (for 6000 medarbejdere) og Novo (for 5.500 medarbejdere) – holder gang i hjulene.

Medarbejdernes sundhed og trivsel er vigtig. Alle får tilbudt sundhedscheck. Der indrettes fitnessrum, stilles hold i DHL-stafetten og cykles Sjælsø Rundt.

Der kommer nye miljø- og sikkerhedskrav, ligesom der bliver indført strikse køre/hviletidsregler. Lyngby Turistfart er godt klædt på til det hele og kører inden for den nye miljøzone i København fra første dag.

2010-20: Digitalisering og nye samarbejdspartnere

Også i busserne mærkes digitaliseringen omkring os. Alle kunder forventer Internet i bilerne, og på kontoret indføres online tracking af alle køretøjer 24/7, så vi altid kan se, hvor en bus er og kan reagere hurtigt, når der opstår behov for ændringer.

Dagligdagen er præget af stærkt professionaliserede måder at drive forretning på. Der er en stor stigning i antallet af opgaver, der lægges i udbud, samt en stadig voksende strøm af krav fra blandt andet EU.

Opgaverne bliver større og større, kørsel til firmafester med 100-120 busser arrangeres flere gange om året.  Antallet af firmakunder vokser kraftigt, da det er et kundesegment, vi har meget stor ekspertise i at servicere.

I oktober 2013 flytter vi fra Lyngby til nye og mere tidssvarende lokaler på Islevdal vej 110 i Rødovre. I forbindelse med flytningen udvider vi staben på værkstedet med yderligere en mekaniker for at sikre at vognparken altid kan være optimalt vedligeholdt.

I 2017 kan vi fejre 70 års firmajubilæum og i 2018 køber vi Munchs Minibusser for at styrke denne del af vores profil, ligesom vi indleder samarbejde med Flixbus, en ny stærk spiller på det europæiske marked.