Et busselskab med stolte traditioner

Historien om Lyngby Turistfart er en spændende historie om familien Andersen gennem 3 generationer, mange busser, millioner af kilometer og tusinder af passagerer.

Det hele startede i 1947 - Lyngbyturistfart

Det hele startede i 1947

Efter 2. verdenskrigs afspærringer og rationeringer ser vognmand Rich. Andersen nye forretningsmuligheder i form af busdrift. “Danskerne vil ud at rejse!”

Den 5. februar 1947 køber han en brugt 25 personers Ford V8 bus fra 1939 og Lyngby Turistfart er en realitet.

1950-1959 Lyngbyturistfart

1950-59 Busture med komfort

Det er ikke den store komfort, der er i busserne på denne tid, men der er da en bus med isskab til afkøling af drikke, hvilket er en sensation på den tid.

Der gives tilladelse til kørsel i de allierede besættelsesstyrkers zoner i Tyskland. Det bevirker at udlandskørslen eksploderer.

Leje af en 30 personers bus i en halv dag koster i starten af halvtredserne 60,00 kr.

1960-69 Generationsskifte og vækst

1960-69 Generationsskifte og vækst

I 1961 går firmaets hidtil længste tur til Nordafrika. Og året efter overtager sønnerne Vagn og Bent forretningen efter deres far.

Der opkøbes løbende nye busser og mindre busvirksomheder. Lyngby Turistfart vokser støt og ser sig nu om efter mere plads.

Tid er penge. Der monteres kalderadioer i alle busser. Det giver helt andre muligheder for hurtig og effektiv disponering af busserne.

1960-69 Generationsskifte og vækst

1970-79 Handicapbus og plys på sæderne

Firmaet flytter i 1971 til Chr. X´s Alle, hvor der er plads til et moderne værksted, og her ligger firmaet den dag i dag.

I midten af 70’erne blev den første specielt indrettede bus til handicappede leveret under stor pressebevågenhed.

Der kommer nye Setra busser med rødt plys og en specialindrettet sengebus kører rundt i Europa med stjerner som Davis Bowie og Frank Zappa.

1980-89 Busserne bliver flere og større

Den første dobbeltdækkerbus med aircondition anskaffes. Turister køres til og fra krydstogtskibe ved Langelinie, Grøn Koncert med Sanne Salomonsen bliver en årlig tilbagevendende begivenhed, og hundredevis af pensionister køres på udflugter.

Vognparken kommer op på 23 busser. Der køres årligt 1,5 mio. km og omsætningen runder de 20 mio. kr.

Carsten Andersen, som er 3. generation af familien, er startet i firmaet og bliver driftsleder i 1989.

1990-99 Know-how giver spændende opgaver

Lyngby Turistfart har efterhånden skabt et stærkt samarbejde med andre busselskaber og er blevet specialist i styring af meget store opgaver.

KFUM-spejdernes korpslejr med 25.000 deltagere fra mange lande og Figo-kongressen med 10.000 deltagere er nogle af de største opgaver i halvfemserne.

I forbindelse med DR-TV-produktionerne ”Husk lige tandbørsten” og ”Helt Sort” køres publikum i Lyngby-busser. Det giver god reklame, og gør firmaet landskendt!

Carsten Andersen bliver eneejer i 1998. Samme år åbner Storebæltsbroen og to år senere Øresundsbroen. Det giver helt nye muligheder.

2000-09: Godt arbejdsmiljø og mindre forurening

Selvom åbningen af broerne giver øget aktivitet, sætter terrorangrebet på World Trade Center dog en bremse på rejselysten – mange bliver hjemme.

Alligevel er der brug for busser under EU-formandskabet i 2002, ligesom store firmaarrangementer hos TDC (for 6000 medarbejdere) og Novo (for 5.500 medarbejdere) – holder gang i hjulene.

Medarbejdernes sundhed og trivsel er vigtig. Alle får tilbudt et sundhedscheck. Der indrettes fitnessrum, stilles hold i DHL-stafetten og cykles Sjælsø Rundt.

Der kommer nye miljø- og sikkerhedskrav, ligesom der bliver indført strikse køre/hviletidsregler. Lyngby Turistfart er godt klædt på til det hele og kører inden for den nye miljøzone i København fra første dag.